Rekomendacje do doskonalenia programów studiów, metod i narzędzi dydaktycznych

Zachęcamy do zapoznania się z rekomendacjami do doskonalenia programów studiów, metod i narzędzi dydaktycznych w zakresie kierunków związanych z gospodarowaniem przestrzenią. Zostały one wypracowane w ramach warsztatów Unii Uczelni na Rzecz Rozwoju Kierunków Studiów w Zakresie Gospodarowania Przestrzenią, które odbyły się w dniach 21-22.05.2025 w Łodzi.

W toku prac warsztatowych przedstawiciele nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów uzgodnili treść ośmiu rekomendacji:

  1. Zoptymalizowanie sekwencji przedmiotów następujących po sobie tak, aby w toku studiów następowało logiczne i ciągłe przechodzenie od podstaw teoretycznych przez operacyjne uszczegółowienie do wskazania zastosowań praktycznych.
  2. Rozwijanie zajęć praktycznych i terenowych z elementami krytycznego myślenia. Pomimo i tak już dużego ich udziału w planach studiów, zajęcia takie powinny być rozwijane, i powinny stanowić kluczowy element kształcenia kompetencji analitycznych i społecznych studenta.
  3. Wprowadzenie systematycznych szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji (AI) dla kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia na kierunkach studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią.
  4. Wprowadzenie szkoleń z zakresu mediacji i negocjacji jako elementu wzmacniającego rozwój kompetencji miękkich.
  5. Wdrażanie elementów indywidualizacji kształcenia i tutoringu. Wzrastająca skala zróżnicowania potrzeb indywidualnych studentów wymaga zmiany w zakresie dotychczasowego modelu procesu kształcenia.
  6. Uelastycznienie programu studiów. Wzmacnianie elastyczności programów studiów staje się warunkiem kształtowania ich atrakcyjności, co jest kluczowe dla tworzenia warunków dla sukcesu rekrutacyjnego na kierunkach studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią.
  7. Opracowanie spójnej strategii budowania marki kierunków studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią, która powinna stać się jednym z priorytetowych wyzwań Unii Uczelni.
  8. Wypracowanie zestawu nazw zawodów odpowiadających różnorodnym ścieżkom kształcenia na kierunkach studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią, zamiast ograniczania się do jednej, ogólnej kategorii zawodowej.

Szczegółowe uzasadnienie zaproponowanych rekomendacji można znaleźć TUTAJ.