Zachęcamy do zapoznania się z rekomendacjami do doskonalenia programów studiów, metod i narzędzi dydaktycznych w zakresie kierunków związanych z gospodarowaniem przestrzenią. Zostały one wypracowane w ramach warsztatów Unii Uczelni na Rzecz Rozwoju Kierunków Studiów w Zakresie Gospodarowania Przestrzenią, które odbyły się w dniach 21-22.05.2025 w Łodzi.
W toku prac warsztatowych przedstawiciele nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów uzgodnili treść ośmiu rekomendacji:
- Zoptymalizowanie sekwencji przedmiotów następujących po sobie tak, aby w toku studiów następowało logiczne i ciągłe przechodzenie od podstaw teoretycznych przez operacyjne uszczegółowienie do wskazania zastosowań praktycznych.
- Rozwijanie zajęć praktycznych i terenowych z elementami krytycznego myślenia. Pomimo i tak już dużego ich udziału w planach studiów, zajęcia takie powinny być rozwijane, i powinny stanowić kluczowy element kształcenia kompetencji analitycznych i społecznych studenta.
- Wprowadzenie systematycznych szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji (AI) dla kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia na kierunkach studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią.
- Wprowadzenie szkoleń z zakresu mediacji i negocjacji jako elementu wzmacniającego rozwój kompetencji miękkich.
- Wdrażanie elementów indywidualizacji kształcenia i tutoringu. Wzrastająca skala zróżnicowania potrzeb indywidualnych studentów wymaga zmiany w zakresie dotychczasowego modelu procesu kształcenia.
- Uelastycznienie programu studiów. Wzmacnianie elastyczności programów studiów staje się warunkiem kształtowania ich atrakcyjności, co jest kluczowe dla tworzenia warunków dla sukcesu rekrutacyjnego na kierunkach studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią.
- Opracowanie spójnej strategii budowania marki kierunków studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią, która powinna stać się jednym z priorytetowych wyzwań Unii Uczelni.
- Wypracowanie zestawu nazw zawodów odpowiadających różnorodnym ścieżkom kształcenia na kierunkach studiów w zakresie gospodarowania przestrzenią, zamiast ograniczania się do jednej, ogólnej kategorii zawodowej.
Szczegółowe uzasadnienie zaproponowanych rekomendacji można znaleźć TUTAJ.